بلاگ

معرفی استانداردهای روغن هیدرولیک

معرفی استانداردهای روغن هیدرولیک

روغن هیدرولیک از جمله مواردی است که هنگام خرید تجهیزات هیدرولیک به آن توجه ویژه ای می کنند. اگر دنبال این هستید که بفهمید روغن‌های هیدرولیکی چه نوع استاندارد‌های دارند پیشنهاد می‌کنم در ادامه با ما همراه باشید چون ما در این مقاله به تک تک این استانداردها و تبعیت آن‌ها خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

روغن هیدرولیک چیست؟

روغن هیدرولیک این روزها جزء یکی از روغن‌های است که بنابر دلایل مختلفی اهمیت پیدا کرده است. یکی از این دلایل، استانداردهای این محصول می باشد که کارایی و نقش مهمی در انتقال توان، خنک کاری و پاک کنندگی تجهیزات دارد. روغن هیدرولیک استانداردهای مختلفی دارد که در زیر به موارد آن اشاره کرده‌ایم.

روغن هیدرولیک

انواع استاندارد روغن هیدرولیک

روغن هیدرولیک استانداردهای مختلفی دارد که در زیر به انواع استانداردها اشاره کرده‌ایم :

  • استاندارد SAE
  • استاندارد API
  • استاندارد MIL-L
  • استاندارد CCMS
  • استاندارد ISO

استاندارد SAE

استانداردهای SAE International برای پیشرفت مهندسی تحرک در سراسر جهان استفاده می شود. برنامه توسعه استانداردهای فنی SAE اکنون – و برای نزدیک به یک قرن – جزو مقررات اولیه سازمان برای صنایع تحرکی است که به آن خدمات می‌دهد: هوافضا، خودرو، و وسایل نقلیه تجاری. خط تولید استانداردهای SAE امروزی شامل تقریباً 10000 سند است که از طریق توسعه استانداردهای اجماع توسط بیش از 240 کمیته فنی SAE با بیش از 450 زیر کمیته و گروه کاری ایجاد شده است. این آثار با تلاش داوطلبانه بیش از 9000 مهندس و دیگر متخصصان واجد شرایط از سراسر جهان مجاز، بازبینی و نگهداری می شوند. علاوه بر این، SAE دارای 60 گروه مشاوره فنی ایالات متحده (USTAG) به کمیته های ISO است.

ادامه مطلب   هیدرولیک در صنعت خودرو

استاندارد sae

استاندارد api

API در سال 1919 به عنوان یک سازمان تنظیم استاندارد تشکیل شد و رهبر جهانی در گردهمایی کارشناسان موضوع در بخش‌ها برای ایجاد، حفظ و توزیع استانداردهای اجماع برای صنعت نفت و گاز است. در 100 سال اول، API بیش از 800 استاندارد را برای افزایش ایمنی عملیاتی، حفاظت از محیط زیست و پایداری در سراسر صنعت، به ویژه از طریق این استانداردها که در سطح جهانی پذیرفته شده اند، توسعه داده است.

استاندارد MIL-L

استانداردهای نظامی آمریکا یکی از استانداردهای است که با این نام mil-l شناخته می‌شود. این استاندارد شامل مجموعه‌ای از آیین نامه‌ها، روش‌های است که توسط وزارت دفاع آمریکا و سایر نهادهای نظامی آمریکا شناخته می‌شود.

استاندارد ccms

همان طور که می‌دانید استاندارد ccms یکی از استانداردهای اروپایی است و مربوط به سازندگان خودرو سازی در کشور اروپایی می‌باشد.

استاندارد ISO

استانداردهای ISO مجموعه ای از استانداردهای شناخته شده بین المللی هستند که با هدف کمک به شرکت ها برای ایجاد سطوح همگنی در رابطه با مدیریت، ارائه خدمات و توسعه محصول در صنعت ایجاد شده اند.

حروف اول ISO مخفف سازمان بین المللی استاندارد است و ریشه آن به سال 1946 برمی گردد، به عنوان اتحادیه ای از موجودات دیگر که قبلا وجود داشته اند و هدف آن تنظیم و ایجاد استانداردهایی برای تولید بوده است. (فدراسیون بین المللی استاندارد ملی (ISA) و کمیته هماهنگی استانداردهای سازمان ملل متحد (UNSCC)) جلسه اولیه که در موسسه مهندسین عمران در لندن برگزار شد، با حضور 64 نماینده به نمایندگی از 25 کشور برگزار شد.

ادامه مطلب   انواع شیر برقی هیدرولیکی و کاربرد هر کدام

استاندارد ISO

یونیت تست هیدرولیک

تمیزی روغن و عدم وجود ذرات آلاینده در روغن ، اساسی ترین اصل در نگهداری سیستم های هیدرولیک است. عمده هزینه های خرابی و تعمیرات قطعات و تجهیزات هیدرولیک مربوط به کثیفی روغن هیدرولیک است. از طرفی امروزه هزینه تعویض روغن بخصوص برای مخازن با حجم بالا بسیار گزاف است.

راه حل، استفاده از یونیت فیلتراسیون روغن است که در دو مدل پرتابل و ثابت برای تصفیه انواع روغن های هیدرولیک قابل ارائه هستند. به کمک این دستگاه، روغن کثیف از طریق یک پمپ هیدرولیکی از مخزن مکش شده و پس از عبور از فیلترهای تعبیه شده بر روی دستگاه و زدودن ذرات آلاینده موجود در آن، به مخزن ( اصلی یا مخزن تمیز دیگری که از قبل مهیا شده ) منتقل می شود.

دمای استاندارد روغن هیدرولیک

یک روغن هیدرولیک با شاخص ویسکوزیته دمای عملیاتی بهینه 65 درجه سانتیگراد دارد. حداکثر بازده عملیاتی با حفظ دمای سیال در محدوده 55 درجه سانتی گراد تا 78 درجه سانتی گراد حاصل می شود. و اگر شرایط شروع سرد در دمای 2 درجه سانتیگراد یا کمتر از آن مورد انتظار باشد، برای جلوگیری از آسیب به اجزای سیستم، لازم است روغن از قبل گرم شود. دمای متناوب روغن در گرمترین قسمت سیستم، که معمولاً مورد پمپ است، نباید از 95 درجه سانتیگراد تجاوز کند.

ادامه مطلب   معرفی انواع پمپ های هیدرولیک و نحوه ی عملکرد آنها

جمع بندی

در مجموع روغن هیدرولیک برای هدف روانکاری، انتقال قدرت، محافظت در برابر زنگ زدگی قطعات و هماهنگی با سایر قطعات و کاهش اصطکاک استفاده می شود. توجه داشته باشید که اگر برای تعویض روغن هیدرولیک به موقع اقدام نکنید، مجبور خواهید شد تا هزینه های بیشتری را بابت دیگر قطعات مانند چرخ دنده و یا پمپ هیدرولیک بپردازید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solve : *
10 + 20 =