بلاگ

معرفی انواع پمپ های هیدرولیک و نحوه ی عملکرد آنها

پمپ های هیدرولیک

یک پمپ هیدرولیک انرژی مکانیکی را به نیروی سیال تبدیل می کند. در سیستم های هیدرولیک برای انجام کارهایی مانند بلند کردن بارهای سنگین در بیل مکانیکی یا جک ها برای استفاده در اسپلیترهای هیدرولیک استفاده می شود. در این مقاله به نحوه عملکرد پمپ های هیدرولیک  و معرفی انواع آنها می پردازیم.

نحوه عملکرد پمپ هیدرولیک

پمپ های هیدرولیک در هنگام کار دو عملکرد را انجام می دهند. در مرحله اول، عمل مکانیکی آنها باعث ایجاد خلاء در ورودی پمپ می شود و متعاقباً به فشار اتمسفر اجازه می دهند تا مایع را از مخزن خارج کند و سپس آن را به خط ورودی پمپ، پمپاژ کند. ثانیاً، عملکرد مکانیکی آنها این مایع را به خروجی پمپ می رساند و آن را به سیستم هیدرولیک وارد می کند.

  1. وظیفه اصلی مخزن ذخیره سیال هیدرولیکی است که در حال پردازش نیست.
  2. پمپ جریان سیال را در داخل سیستم هیدرولیک راه اندازی و انتقال می دهد.
  3. لوله ها یا شیلنگ ها مایع چسبناک منتقل شده توسط پمپ را حرکت می دهند. سپس سیال از طریق این دستگاه لوله کشی به سیلندر هیدرولیک منتقل می شود.
  4. عملگرها انرژی هیدرولیک را به انرژی مکانیکی تغییر می دهند.
  5. شیرهای کاهش فشار با تنظیم خروجی محرک و هدایت مجدد مایع به مخزن در صورت لزوم از فشار اضافی جلوگیری می کنند. شیرهای کنترل جهتی برای تغییر اندازه و جهت جریان سیال هیدرولیک استفاده می شوند.
ادامه مطلب   معرفی برترین تولید کنندگان سیلندر هیدرولیک

پمپ های هیدرولیکبرای اطلاع از قیمت جک هیدرولیک کلیک کنید

انواع پمپ های هیدرولیک

انواع پمپ های هیدرولیک از مکانیسم های مختلفی برای ایجاد جریان و فشار سیال استفاده می کنند.

پمپ دنده ای

پمپ های دنده ای داخلی و پمپ های دنده ای خارجی دو نوع اصلی پمپ دنده ای هیدرولیک هستند. پمپ های دنده ای خارجی دارای دو چرخ دنده هستند که خار های آن ها همگی به صورت خارجی چیده شده اند. پمپ‌های دنده داخلی نیز دارای دو چرخ دنده هستند و خارهای هر دو دنده به صورت داخلی چیده شده‌اند و یک چرخ دنده در داخل دیگری می‌چرخد.

درهر دو نوع پمپ دنده ای، چرخ دنده ها می چرخند و محفظه هایی را ایجاد می کنند که منبسط و منقبض می شوند که باعث ایجاد جریان و فشار سیال می شود. پمپ های دنده هیدرولیک به دلیل تطبیق پذیری، کارایی و طراحی نسبتاً ساده محبوب هستند. علاوه بر این، می توانند در طیف گسترده ای از زمینه های محصول مصرفی، صنعتی و تجاری استفاده شوند.

پمپ هیدرولیک دنده ایپمپ پره‌ای یا کارتریجی

پمپ های پره ای شامل دو نوع پره‌ای متعادل و پره‌ای نامتعادل است. در ساختار این پمپ‌ها، تیغه درون محفظه‌ای به نام روتور قرار می‌گیرند. این پره‌ها با سرعت بالا چرخیده و با ایجاد نیروی گریز از مرکز، سیال را به حرکت درآورده و آن را به طرف سیستم هیدرولیک هدایت می‌کنند. در پمپ پره ای متعادل، دبی خروجی متغیر نیست. خروج از مرکز برخی از پمپ‌های کارتریجی هیدرولیک قابل تنظیم است، از این‌رو به عنوان پمپ‌های جابجایی متغیر شناخته می‌شوند. در واقع، خروج از مرکز این نوع پمپ‌ها به‌وسیله تنظیم دستی یا مکانیزم جبران کننده فشار، کنترل می‌شوند.

ادامه مطلب   8 مرحله راه اندازی جک هیدرولیک

پمپ‌های پره‌ای یکی از محبوب‌ترین پمپ‌های هیدرولیکی هستند، زیرا قیمت آنها مناسب است؛ فضای کمی اشغال می‌کنند؛ بازدهی و طول عمر بالایی دارند و بسیار کم صدا هستند. در سوله‌های صنعتی و کارگاه‌ها که با کمبود فضا مواجه هستند، این پمپ‌ها گزینه‌های کاملاً مناسبی به‌شمار می‌روند. هم‌چنین با کمترین هزینه تعمیر شده و به چرخه سیستم بازمی‌گردند.

پمپ هیدرولیک پره ایپمپ پیستونی

پمپ های پیستونی هیدرولیک گران ترین و در عین حال با دوام ترین نوع پمپ های هیدرولیک می باشند. این نوع پمپ ها هم در مدارهای حلقه باز (Open Circuit) و هم حلقه بسته (Close Circuit) در حوزه هیدرولیک صنعتی و هیدرولیک راهسازی (هیدرولیک موبایل) به کار گرفته می شوند. پمپ پیستونی هیدرولیک بهترین و مناسب ترین انتخاب جهت به کارگیری در مدار هایی است که فشار کاری آنها بالا یعنی تا 700 بار می باشد

در این نوع پمپ ها تلورانس بین پیستون ها و سیلندر بسیار کم است و وجود این تلورانس کم بین پیستون و سیلندر، باعث دوام کمتر این نوع پمپ نسبت به سایر پمپ های هیدرولیک شده است و جهت افزایش طول عمر پمپ دو فاکتور تمیزی روغن پمپ و عدم آلودگی محیط کار بسیار حائز اهمیت می باشد.

پمپ هیدرولیک پیستونیاین نوع پمپ ها طوری طراحی شده اند که پیستون ها به هنگام عبور از دهانه ورودی بر می گردند، به عبارتی حرکت به عقب پیستون در داخل سیلندر، موجب ایجاد فضای بیشتر و در نتیجه موجب فشار کمتر از فشار اتمسفر و ایجاد خلاء می نمایند و در نهایت امکان ورود روغن به محفظه های پمپ را فراهم می نمایند. آنگاه در دهانه خروجی عمل “رفت” را انجام داده و روغن را با فشار به طرف سیستم هدایت می نماید. از نظر طراحی پمپ های پیستونی هیدرولیک به دو نوع تقسیم می شوند:

  1. محوری (Axial Piston Pump)
  2. شعاعی (Radial Piston Pump)
ادامه مطلب   نکاتی درباره فیلتر روغن هیدرولیک

کلام آخر

پمپ های هیدرولیک دستگاه هایی در سیستم های هیدرولیک هستند که سیال هیدرولیک را از نقطه ای به نقطه دیگر حرکت می دهند و نیروی لازم برای حرکت جک هیدرولیک را تولید می کنند. صنایع ساخت و ساز، حفاری، خودروسازی، کشاورزی، تولیدی و پیمانکاری دفاعی تنها چند نمونه از عملیاتی هستند که نیروی هیدرولیک را در فرآیندهای عادی و روزانه اعمال می کنند. برای اطلاعات بیشتر در مورد انتخاب نوع پمپ هیدرولیک ، موجودی  در بازار ایران و  آگاهی از قیمت پمپ هیدرولیک با کارشناسان فنی و فروش نیوان تماس بگیرید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solve : *
8 − 2 =