بلاگ

افزودنی های لازم برای سیال هیدرولیک

روغن صنعتی هیدرولیک

برای یک سیستم هیدرولیک، سیال مهمترین عاملی است که باید در نظر گرفته شود. اما همه روغن های هیدرولیک با هر سیستمی سازگار نیستند. همچنین، یافتن سیال ایده آلی که با هر نیاز سیستمی مطابقت داشته باشد دشوار است. اینجاست که بیشتر از افزودنی های روغن هیدرولیک استفاده می شود. افزودن مقدار مشخصی از مواد افزودنی به روغن پایه به روغن کمک می کند تا به خواص مورد نظر دست یابد. برای افزایش خواص روغن موجود، از بین بردن خواص نامطلوب روغن و دادن خواص جدید به روغن های پایه می توان افزودنی هایی به روغن پایه اضافه کرد. اما افزودن حجم زیادی از مواد افزودنی ترجیح داده نمی شود. جزئیات بیشتر در مورد افزودنی های روغن در این مقاله ذکر شده است.

مواد افزودنی در سیال هیدرولیک چیست؟ افزودنی ها اجزای شیمیایی یا مخلوط هایی هستند که در مقادیر مشخصی بین <1٪ تا 35٪ برای دستیابی به خواص روغن مورد نظر استفاده می شوند. این سیستم می تواند با در نظر گرفتن خاصیت مورد نظر برای روغن، از افزودنی ها یا بسته های افزودنی، مخلوط های افزودنی یا بسته های اضافه کند. کارکردهای مختلفی که یک افزودنی می تواند به سیال ارائه دهد عبارتند از امولسیون سازی، افزایش قلیاییت ذخیره، فشار شدید، آفت کش ضد میکروبی، روانکاری مرزی، ضد ریزش، پایداری ویسکوزیته در دما، فیلتراسیون بهبود یافته، عملکرد ضد زنگ طولانی مدت و موارد دیگر.

ادامه مطلب   7 تفاوت‌ جک هیدرولیک با جک پنوماتیک

افزودنی‌های روغن هیدرولیک بر اساس عملکردشان به مواد افزودنی فعال سطحی و افزودنی‌های فعال دسته‌بندی می‌شوند. ضد سایش ها، ضد زنگ ها، بهبود دهنده های اصطکاک و غیره نمونه هایی از افزودنی های فعال سطحی هستند. نمونه هایی از افزودنی های فعال عبارتند از: بهبود دهنده های شاخص ویسکوزیته، بهبود دهنده های نقطه ریزش، افزودنی های ضد اکسیداسیون و غیره… افزودنی های روغن هیدرولیک را نیز می توان بر اساس سیستم افزودنی های مورد استفاده طبقه بندی کرد. این دسته بندی شامل مواد افزودنی حاوی روی و خاکستر و افزودنی هایی است که فاقد روی و خاکستر هستند.

افزودنی های سیال هیدرولیک

افزودنی های مختلف برای سیال هیدرولیک

در زیر به افزودنی های مختلف برای سیال هیدرولیک و نکات مربوط به آن پرداختیم:

  1. مواد افزودنی روانکاری مرزی (مثلاً: روغن کانولا): این افزودنی تماس فلز با فلز را محدود می کند و با جذب روی سطح فلز، روانکاری سیال را افزایش می دهد.
  2. بازدارنده های خوردگی (به عنوان مثال: آلکانولامیدها، سولفونات های بی پایه، آمینوکربوکسیلات ها و غیره): این افزودنی از سطح فلز در برابر خوردگی محافظت می کند.
  3. عوامل کیلیت (به عنوان مثال: اتیلن دی آمین تتراستیک اسید): این افزودنی که نرم کننده یا نرم کننده آب نیز نامیده می شود، اثر بی ثبات کننده آب سخت را کاهش می دهد.
  4. آنتی اکسیدان ها: آنتی اکسیدان ها از سیستم در برابر اکسیداسیون محافظت می کنند. اکسیژن موجود در روغن اجزا را مورد حمله قرار می دهد و این افزودنی ها از این جلوگیری می نمایند.
  5. بهبود دهنده های شاخص ویسکوزیته: اینها افزودنی های پلیمری بسیار بزرگی هستند که روغن را از نازک شدن به دلیل دمای بالا محافظت می کنند.
  6. پراکنده کننده ها: دیسپرسنت ها بیشتر در روغن موتور به همراه مواد شوینده استفاده می شوند تا ذرات دوده موتور دیزل را به صورت ریز پراکنده یا معلق در روغن نگه دارند.
  7. مواد شوینده: مواد شوینده به عنوان افزودنی برای حذف کثیفی از سطوح داغ فلزی و خنثی کردن محتوای اسید موجود در روغن استفاده می شود.
  8. مواد ضد کف: این عوامل با تضعیف دیواره حباب روغن از ایجاد حباب های روغن جلوگیری می کنند. مواد سیلیکونی نامحلول در روغن بیشتر به عنوان عوامل ضد کف استفاده می شود.
  9. رنگ‌ها: رنگ‌ها، رنگ‌هایی هستند که رنگ دلخواه را به روغن هیدرولیک مورد استفاده می‌دهند.
  10. عوامل ضد سایش (AW): این افزودنی به سطوح فلزی اصطکاکی متصل می شود تا از قطعات ماشین در برابر سایش و از بین رفتن فلز محافظت کند.
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solve : *
24 − 7 =