بلاگ

دلایل عمر کوتاه پمپ های هیدرولیک چیست؟

پمپ هیدرولیک جزء مهمی از یک سیستم هیدرولیک بوده و هر گونه نقص در عملکرد پمپ هیدرولیک می تواند آسیب جدی به کل سیستم وارد کند که بر عملکرد و بهره وری تأثیر می گذارد. موضوع کوتاه بودن عمر پمپ هیدرولیک می تواند بر دوش اپراتورهای ماشین سنگین باشد و به دلیل تعمیر یا تعویض مکرر این امر می تواند پرهزینه باشد.

دلایل زیادی برای خرابی پمپ هیدرولیک وجود دارد. اما، بروز مکرر مشکلات پمپ، نیاز به بازرسی کامل سیستم دارد. دلایل می تواند آلودگی، انتخاب اشتباه اجزا، انتخاب نادرست روغن یا موارد دیگر باشد. این دلایل در این مقاله  مورد تجزیه و تحلیل قرار داده شده اند. با ما همراه باشید.

 

پمپ هیدرولیک

عوامل موثر بر عمر کوتاه پمپ های هیدرولیک

آلودگی

 آلاینده های سیستم هیدرولیک باعث تغییر خواص روغن شده و باعث آلودگی روغن می شود. همچنین لجن یا لاک انباشته شده به دلیل عدم نگهداری یا عملیات طولانی تر نیز باعث آلودگی سیال می شود. این آلاینده‌ها از طریق شیلنگ‌ها/لوله‌ها به پمپ هیدرولیک می‌رسند که سیستم در حال کار است. زباله های ذرات و آلودگی روغن باعث افزایش اصطکاک بین قطعات پمپ می شود که باعث خوردگی و سایش دیگر می شود که طول عمر پمپ را کاهش می دهد. تغییرات نامطلوب در خصوصیات سیال (به ویژه، شاخص ویسکوزیته (VI)، مقاومت در برابر آتش، تراکم پذیری، قابلیت لایه برداری، سازگاری مواد، و غیره) نیز بر عملکرد پمپ تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، ویسکوزیته سیال بالاتر باعث ناکارآمدی هیدرومکانیکی می شود و ویسکوزیته کمتر منجر به نشتی می شود

ادامه مطلب   کاربرد هیدرولیک در صنعت چیست؟

انتخاب اشتباه پمپ

 پمپ های هیدرولیک انواع مختلفی دارند و انتخاب ایده آل برای عملکرد روان و طولانی مدت لازم است. پمپ ها را می توان به طور عمده به پمپ های پیستونی، پره ای و دنده ای طبقه بندی کرد. عواملی که برای انتخاب پمپ باید در نظر گرفته شوند عبارتند از: عملکرد ورودی پمپ، محیط کاری، سرعت و فشار جریان، سازگاری مواد و موارد دیگر. سازگاری مواد با کمک نمودارهای سازگاری شیمیایی تجزیه و تحلیل می شود.

مونتاژ اشتباه قطعات

 قطعات هیدرولیکی که به اشتباه مونتاژ شده اند می توانند به پمپ آسیب برسانند. معنی مونتاژ اشتباه، عمق درج نادرست، تنظیمات نامناسب سوپاپ، چرخش نادرست شفت پمپ و موارد دیگر. در این میان، عمق وارد کردن شیلنگ نادرست جدی ترین نگرانی است. یعنی هنگامی که اتصالات به درستی وصل نشده باشند، احتمال منفجر شدن اتصالات هنگام قرار گرفتن در معرض فشار زیاد وجود دارد. بررسی جبران کننده فشار پمپ و شیرهای تخلیه نیز لازم است.

هندسه لوله

هندسه لوله ها/شیلنگ ها در مدار هیدرولیک باید در زمانی که پمپ هیدرولیک با مشکلاتی مواجه است در نظر گرفته شود. پیچ و تاب های زیاد در مدار بر جریان سیال تأثیر می گذارد و منجر به عملکرد ضعیف سیستم می شود.

ادامه مطلب   همه چیز درباره هیدروموتورها

دلایل دیگر خرابی پمپ هیدرولیک عبارتند از : فشار بیش از حد، کاویتاسیون، هوادهی، انفجار و پیری

عوامل موثر بر عمر کوتاه پمپ های هیدرولیک

نکاتی برای افزایش عمر پمپ های هیدرولیک

در اینجا چند نکته اضافی برای افزایش عمر پمپ های هیدرولیک آورده شده است :

  • از روغن هیدرولیک با کیفیت استفاده کنید. روغن هیدرولیک با کیفیت دارای مواد افزودنی است که از پمپ در برابر سایش و خوردگی محافظت می کند.
  • سطح روغن را به طور منظم بررسی کنید و مطمئن شوید که همیشه در سطح توصیه شده است. روغن هیدرولیک کم می تواند باعث گرم شدن بیش از حد و خراب شدن پمپ شود.
  • از قرار دادن پمپ تحت بار بیش از حد خودداری کنید. بار بیش از حد می تواند باعث گرم شدن بیش از حد و خراب شدن پمپ شود.
  • پمپ را به طور منظم سرویس کنید. سرویس منظم پمپ به شناسایی و رفع مشکلات احتمالی قبل از اینکه منجر به خرابی شوند کمک می کند.

با پیروی از این نکات ، می توانید عمر پمپ های هیدرولیک را افزایش دهید و از خرابی جلوگیری کنید.

جمع بندی

پمپ های هیدرولیک قطعات پر مصرفی در صنعت هستند که اگر به درستی از آن ها استفاده شود می توانند تا مدت ها بدون مشکل برای شما کار کنند. در این مطلب دلایل کوتاه شدن عمر پمپ های هیدرولیک را توضیح دادیم و نکاتی را برای افزایش عمر این محصولات بیان کردیم.

ادامه مطلب   7 تفاوت‌ جک هیدرولیک با جک پنوماتیک

شما عزیزان می توانید برای دریافت لیست قیمت تمامی محصولات و همچنین مشاوره خرید با کارشناسان نیوان در تماس باشید تا شما را به بهترین شکل راهنمایی نمایند. 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solve : *
10 × 21 =