بلاگ

اجزای سیستم هیدرولیک کدامند؟

سیستم های هیدرولیک

اجزای تشکیل دهنده سیستم های هیدرولیکی بسیار متنوع هستند و از این رو باید به صورت مجزا مورد بررسی قرار بگیرند. در یک سیستم هیدرولیک مثل جک هیدرولیک و یونیت هیدرولیک ، انتقال قدرت از طریق یک مایع یا سیال مانند روغن معدنی انجام می‌شود  و به همین دلیل نیاز به اجزا با کارکرد مناسب است. در بین اجزای سیستم هیدرولیک، موتور هیدرولیکی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و نقش بسیار پر رنگی در کارایی آن دارد. برای آشنایی کلی با این اجزا می‌توانیم در ابتدا به صورت فهرست وار با آن ها آشنا شویم:

  • موتور هیدرولیکی
  • پمپ هیدرولیک
  • شیرآلات
  • شلنگ هیدرولیک
  • مخزن

هر کدام از این اجزا دارای مشخصات منحصر به فردی هستند و ر این سیستم وظیفه ی مشخصی را بر عهده دارند. روند کار این سیستم به گونه ای است که هر کدام از اجزا با یکدیگر در ارتباط هستند و در صورت عدم کارایی هر کدام، کل سیستم با مشکل روبرو خواهد شد.

سیستم هیدرولیکی

موتور یکی از اجزای سیستم هیدرولیک

همانطور که اشاره شد یکی از اجزای بسیار مهم و کاربردی در یک سیستم هیدرولیک در صنایع مختلف، موتور هیدرولیک است. به این اجزای مهم هیدروموتور گفته می‌شود و برای ایجاد حرکت دورانی و تبدیل آن به توان مکانیکی کاربرد دارد. بر خلاف پمپ هیدرولیکی، موتور توان سیال را به نیرو و توان مکانیکی تبدیل می‌کند و این موضوع موجب کارایی سیستم هیدرولیک خواهد شد. درست است که نحوه ی کار پمپ و موتور به یکدیگر شباهت ندارد اما بسیاری از ویژگی های این دو قطعه شبیه به هم است و بیشتر از نظر ساختاری و ساختمان کلی دارای شباهت هستند.

ادامه مطلب   پدیده کاویتاسیون در پمپ ها چیست؟

این اجزای سیستم هیدرولیک اصلی ترین نقش در ایجاد توان و قدرت و انتقال آن را بر عهده دارند. این جزء مهم به صورت دنده ای، محوری و پیستونی شعاعی تولید می‌شود که  هر کدام در سیستم های مخصوص کارایی دارند. این تجهیزات دورانی برای صنایعی که نیاز به حرکت چرخشی وجود دارد، کاربرد دارد. مثلا در صنعت خودرو سازی، شیمیایی، معادن و … این نوع موتور کاربرد بیشتری دارد و برای دریافت انرژی از روغن تحت فشار به کار می‎رود.

موتور هیدرولیکی

پمپ هیدرولیک در سیستم هیدرولیک

یکی دیگر از اجزای سیستم هیدرولیک، پمپ است که کاربرد اصلی آن برای این است که سیال را تحت فشار قرار دهد. برای این کار باید از شیرآلات و شیلنگ های مختلفی استفاده شود که این اجزا در کنار یکدیگر کارایی بیشتری دارند. در واقع وظیفه تامین فشار سیستم هیدرولیک بر عهده پمپ است. این نوع قطعه ی مهم در صنعت همواره به همین منظور به کار می‌رود و به همین دلیل در این نوع سیستم انرژی مکانیکی به هیدرولیکی تبدیل می‌شود. این نوع تبدیل انرژی کاملا بر عکس موتور الکتریکی است.

انرژی هیدرولیکی نیز به دلیل فشرده سازی سیال مانند روغن معدنی ایجاد می‌شود که نقش بسیار زیادی در تولید قدرت دارد. معمولا از سه نوع پمپ در سیستم های هیدرولیکی استفاده می‌شود:

  • پمپ دنده ای
  • پمپ پرده ای
  • پمپ پیستونی
ادامه مطلب   جک هیدرولیک برقی چیست؟

پمپ هیدرولیک

شیرآلات مورد استفاده برای سیستم هیدرولیک

بدون استفاده از شیرآلات، امکان انتقال مایعات و در نتیجه تولید انرژی هیدرولیکی وجود ندارد و به همین دلیل در این سیستم یکی از اجزای سیستم هیدرولیک، شیر آلات هستند. باز و بسته کردن راه های عبور و امکان تغییر جهت مایعات از وظایف این نوع شیرها است. برای اینکه مایع به محرک ها برسد استفاده از انواع شیرآلات در سیستم هیدرولیکی بسیار ضروری است و بدون آن روند کلی سیستم انجام نخواهد شد.

یکی از انواع شیرها، شیر تخلیه فشار است که یکی از اجزای بسیار مهم این سیستم محسوب می‌شود. این نوع شیر برای زمان هایی است که فشار سیستم از حد نرمال بیشتر شود و برای اینکه فشار در حد نرمال باشد، از شیر تخلیه استفاده می‌شود.

شیرآلات سیستم های هیدرولیکی

شیلنگ هیدرولیک و مخزن از اجزای جانبی سیستم هیدرولیک

از اجزای جانبی دیگر در سیستم هیدرولیک که هر کدام کارایی خود را دارند، شلنگ و مخازن هستند. شلنگ فشار ایجاد شده در سیستم را برای کارکرد موتور با استفاده از پمپ به آن می‌رساند. مایع مورد استفاده در سیستم هیدرولیک نیز در مخزن ذخیره می‌شود. دلیل حفظ و نگهداری آن در مخزن جلوگیری از نفوذ آلودگی به آن است. زیرا در صورت آلوده شدن، سیستم کارایی لازم را نخواهد داشت.

ادامه مطلب   معرفی استانداردهای روغن هیدرولیک

آشنایی با اجزای سیستم هیدرولیک موجب شناخت آن و اطلاع از نحوه کارکرد اجزا خواهد شد. امروزه این نوع سیستم در صنایع مختلف کاربرد بسیار گسترده ای دارد و همین امر موجب شده است که روند کار و اجزای آن از اهمیت بالایی برخوردار باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان نیوان در تماس باشید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solve : *
12 + 10 =