بلاگ

چگونه از کاویتاسیون جلوگیری کنیم؟

پدیده کاویتاسیون

پدیده کاویتاسیون یکی از خطرناکترین حالت هایی است که ممکن است برای یک پمپ به وجود آید. آب یا هر مایع دیگری، در هر درجه حرارتی به ازای فشار معینی تبخیر می شود. شركت هیدرولیک نیوان در سال 1390 با راه اندازی خط تولید قطعات هیدرولیک و با هدف تشکیل مجموعه ای جهت تولید و تامین ادوات و تجهیزات هیدرولیک آغاز به کار نمود. یکی از محصولات شرکت نیوان جک هیدرولیک می باشد که میتوانید برای مطالعه کامل درباره آن بر روی لینک کلیک کنید.

کاویتاسیون چیست؟

کاویتاسیون یکی ازاتفاق های تخریب کننده هیدرودینامیکی است که در جریان هایی تحت فشار ناپایدار به وجود می آید که اگراین اتفاق در پمپ رخ دهد باعث صدمات مختلفی در سیستم هیدرولیکی انتقال آب می شود در صورت بروز این پدیده مشکل های گوناگون در سیستم های هیدرولیکی نظیر خطوط انتقال آب و… ایجاد میشود  منظور ازاتفاق کاویتاسیون تشکیل حباب های ریزدر مایع است علت تشکیل این حباب ها این است  که فشار مایع کاهش و فشار تبخیر زیاد می شود .تمامی مایعات ازجمله آب با هر درجه حرارتی و یک فشار مشخص تبخیر می‌شوند پدیده کاویتاسیون معمولا با صداهای منقطع خود را نشان می دهد که در زیر راهای جلوگیری از کاویتاسیون را توضیح می دهیم.

ادامه مطلب   نکاتی درباره فیلتر روغن هیدرولیک

کاویتاسیون پمپ

راه های جلوگیری از کاویتاسیون

اتفاق افتادن کاویتاسیون باعث خسارت به سیستم آبرسانی  می شود . پس بهتر از قبل از رخ دادن این پدیده از آن جلوگیری کنیم. راهای جلوگیری از کاویتاسیون به شرح زیر می باشد.اما با انجام دادن بعضی اقدامات می توانید درصد کاویتاسیون را در پمپ ها کاهش دهید.

  1. درز گیری صحیح ومحکم لوله ها و پمپ لوله و پمپ مانع از رخ دادن این اتفاق می شود حتی وجود یک درز خیلی کوچک باعث تغییر فشار جریان آب می شود و این مسئله کمک شایانی به ایجاد پدیده کاویتاسیون در پمپ ها می کند پس با یک درزگیری ساده  این خطر را از تجهیزات خود دور کنید.
  2. از اونجا که کاویتاسیون بیشتر در پمپ ها رخ می دهد یکی دیگر از راهای جلوگیری از کاویتاسیون کنترل دمای پمپ و لوله ها می باشدکه از حد مجاز کم و زیاد نشود.
  3. اختلاف فشار میان مبدا و مقصد باید متناسب با هم باشد این اختلاف فشار اگر به هر سمت شیب داشته باشد باعث بروز کاویتاسیون می شود.
  4. از دیگر موارد ایجاد کاویتاسیون سرعت پمپ است برا جلوگیری از این رخ دادن این پدیده سرعت موتور را روی دور متوسط قرار دهید هرچه سرعت بیشتر باشد احتمال کاویتاسیون بیشتر می شود.
ادامه مطلب   مزایا و معایب استفاده از یونیت هیدرولیک دست دوم

نکته: پدیده کاویتاسیون در پمپ ها به معنای ایجاد شدن حبابها در پمپ است اگر این حبابها در مکش پمـپ ایجاد شوند اتفاقاتی مثل تولید صداهای منقطع و ارتعاشات و همچنین تخریب قسمت هایی از پمپ به علت ریزش حباب های ایجاد شده از قسمت های پر فشار می شود.

به نقل از ساخت و اجرا :

خوردگی‌های شدید فلز توسط کاویتاسیون، در محل به وجود آمدن حبابهای بخار نیست، بلکه هنگامی که این حبابها همراه با جریان بـه نزدیـک محـل خروج از چرخ برسند، در اثر افزایش فشار به یکباره و به شدت تقطیر می‌شوند.

کاویتاسیون

نحوه تشخیص کاویتاسیون در پمپ

از راه های تشخیص کاویتاسیون میتوان به هوا کشیدن پروانه اشاره کرد. با ورود هوا به پمپ، آثار لرزش و صدا مشابه به کاویتاسیون (مشابه ویدیو زیر) ظاهر می‌شود. اما چگونه به تشخیص درست و کامل برای تشخیص آن برسیم؟

ابتدا شیرخروجی پمپ را ببندید. اگر با انجام این کار صدا قطع یا کمتر شد، مشکل از کاویتاسیون بوده است و میتوانید با افزایش فشار مکش، مشکل را حل کنید. در غیر اینصورت، مشکل از هوا کشیدن پروانه است. میتوانید با بستن راه نفوذ هوا یا تخلیه دائمی هوا، مشکل را حل کنید.

جمع بندی

در این مقاله با تعریف کاویتاسیون که کاویتاسیون یکی ازاتفاق های تخریب کننده هیدرودینامیکی است که در جریان هایی تحت فشار ناپایدار به وجود می آید که اگراین اتفاق در پمپ رخ دهد باعث صدمات مختلفی در سیستم هیدرولیکی انتقال آب می شود در صورت بروز این پدیده مشکل های گوناگون در سیستم های هیدرولیکی نظیر خطوط انتقال آب و… ایجاد میشود  و همپنین راه های جلوگیری از کاویتاسیون که به چهار روش درز گیری صحیح و کنترل دما و سرعت و فشار بود آشنا شدیم وبا رعایت این روش ها میتوانیم از وجود این پدیده در تجهیزات منزلمان جلوگیری کنبم .

ادامه مطلب   اجزای سیستم هیدرولیک کدامند؟

ابزار های هیدرولیکی به ابزار هایی گفته می شود که به وسیله ی نیروی هیدرولیکی نیروی بزرگی ایجاد میکند. یونیت هیدرولیک یکی از انواع ابزارآلات هیدرولیکی است که با زدن بر روی اسم آن می توانید به صورت کامل درباره آن مطالعه کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solve : *
29 − 25 =