بلاگ

کاربرد هیدرولیک در صنعت چیست؟

کاربرد هیدرولیک در صنعت

به جریان مایعات تحت فشار هیدرولیک (Hydraulique) گفته می‌شود که در آن انتقال انرژی از طریق یک سیال انجام می‌شود. در روند انتقال مایعات در یک سیستم هیدرولیک میزان نیرو افزایش پیدا می‌کند و نسبت به روش‌های الکتریکی یا مکانیکی برتری دارد. کاربرد هیدرولیک در صنعت نیز به همین موارد مرتبط است و با استفاده از سیال هیدرولیک، انتقال قدرت در این سیسم ها انجام می‌شود. استفاده از مایعات به دلیل شکل پذیری این آن ها است و همین امر موجب شده است که بتوان آن را از مسیر مورد نظر عبور داد.

اما منظور از استفاده از مایعات در سیستم هیدرولیک چیست؟ امروزه منظور از مایعات در هیدرولیک، آب نیست زیرا این ماده در صنایع سبب زنگ زدگی می گردد. اما ماده مورد استفاده در این سیستم روغن های معدنی هستند که کار انتقال انرژی در سیستم های کنترلی را بر عهده دارد.

محصولات شرکت نیوان مثل جک هیدرولیک و یونیت هیدرولیک از جمله محصولات هیدرولیکی هستند که میتوانید برای مطالعه کامل درباره آن بر روی لینک کلیک کنید.

سیستم هیدرولیکی

هیدرولیک در چه صنایعی کاربرد دارد؟

کاربرد هیدرولیک در صنعت امروزه بسیار بیشتر از گذشته است و در اغلب صنایع می‌توان برای انتقال قدرت از آن استفاده کرد. در نوار نقاله، انواع میکسرها و در نیروگاه ها از موتور هیدرولیکی استفاده می‌شود که بیشتر برای مکان هایی که برق برای انجام کار در دسترس نیست، کاربرد دارد. ممکن است موتورهای مورد نظر کوچک یا بزرگ طراحی شوند و در هر صورت باید متناسب با نوع صنعت از سیستم هیدرولیکی مناسب استفاده شود. در این جا به برخی از صنایعی که این سیستم در آن کاربرد دارد اشاره خواهیم کرد:

1- کاربرد هیدرولیک در صنعت راه سازی

برای انجام پروژه های مختلف عمرانی در راه سازی، از ماشین آلات متعددی با موتور هیدرولیکی استفاده می‌شود. این نوع موتورها به عنوان موتور اصلی ماشین آلات مورد نظر کاربرد دارند. تجهیزاتی مثل جرثقیل، بولدورز، لودر و گریدر از این نوع سیستم بهره می‌برند و برای ساخت تونل و پل از این نوع وسایل استفاده می‌شود. این تجهیزات برای اجرای عملیات و پروژه های عظیم راهسازی نیازمند قدرت بسیار زیاد هستند و این تنها از طریق سیستم هیدرولیکی امکان پذیر است. برای این منظور از محرک‌هایی مانند چرخ هیدرولیکی استفاده می‌شود. کاربرد هیدرولیک در صنعت تنها محدود به راهسازی نیست و در صنایع دیگر نیز از آن استفاده می‌شود.

ادامه مطلب   بررسی آسیب های ناشی از وجود هوا در سیستم هیدرولیک

2- استفاده از سیستم هیدرولیک برای ساخت تجهیزات تجاری

برای ساخت تجهیزات پزشکی مانند صندلی دندانپزشکی نیز از هیدرولیک استفاده می‌شود. از دیگر کاربردهای این سیستم در ساخت صندلی آرایشگاه ها می‌باشد که معمولا با استفاده از موتور ها در ابعاد کوچک تر اجرا می‌شود. یک کاربرد دیگر آن در انتقال سوخت فرار می‌باشد که در پمپ بنزینی که دارای سیستم برقی مناسب نیست، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این شیوه از ایجاد جرقه یا آتش سوزی در این جایگاه های پرخطر جلوگیری می‌شود. این نوع سیستم برای پانل های کنترل نیرو در حمل و نقل با هواپیما نیز به کار می‌رود و برای انتقال نیرو در صفحات و تجهیزات کاربرد دارد.

کاربرد هیدرولیک در صنعت تنها محدود به موارد بالا نیست و در صنعت خودروسازی نیز از آن استفاده می‌شود. برای تعمیر خودکار میتوان از موتور هیدرولیکی برای جک اتومبیل استفاده کرد. همچنین در بسیاری از کاربردهای تجاری از موتور هیدرولیکی برای آسانسور و یا سیستم های اضطراری استفاده می‌شود.

سیستم هیدرولیکی

3- استفاده از هیدرولیک در سیستم های خانگی

افزایش فشار آب برای کارایی بهتر در ساختمان های مسکونی نیز می‌توان از پمپ هیدرولیک استفاده کرد. این کار برای افزایش میزان فشار آب در ماشین های لباسشویی و ظرفشویی از این نوع سیستم استفاده می‌شود. این نوع کاربرد بیشتر در آپارتمان ها با تعداد طبقات بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ادامه مطلب   انواع شیر برقی هیدرولیکی و کاربرد هر کدام

4- سیستم هیدرولیک در شهر بازی

در بیشتر شهربازی ها به جای استفاده از دستگاه های الکتریکی و مکانیکی برای کارایی بهتر از موتور الکتریکی استفاده می‌شود. این نوع سیستم موجب کارایی بهتر و اطمینان بیشتر از عملکرد این دستگاه ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربرد هیدرولیک در صنعت به دلیل مزایای بسیار آن مورد توجه قرار گرفته است و در بسیاری از ماشین آلات صنعتی از آن استفاده می‌شود.

علت استفاده از سیستم هیدرولیک در صنایع مختلف چیست؟

در سیستم هیدرولیکی کارهایی مانند تولید یا انتقال قدرت از طریق قرار دادن مایعات تحت فشار به راحتی انجام می‌شود. این نوع سیستم در صنایع برای اهداف خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد که نشان دهنده‌ی اهمیت و  کاربرد هیدرولیک در صنعت است :

  • برای انتقال مایعات و سیال مورد نظر از طریق لوله های مخصوص
  • به منظور تبدیل انرژی‌های مختلفی مانند مکانیکی به نیروی مورد نظر
  • انتخاب جهت و جریان سیال در لوله و شیر
  • انجام مراحل مختلف سیستم توسط عملگرها

در واقع اهداف بسیار زیادی برای کاربرد سیستم هیدرولیک در صنایع وجود دارد که با توجه به نیاز به انتقال نیرو از طریق این سیستم قابل دسترسی هستند.

اجزای سیستم هیدرولیکی

اجزای سیستم هیدرولیکی

انتقال قدرت در یک سیستم تحت فشار به همراه المان‌هایی مانند تولید و کنترل در یک سیستم هیدرولیکی قابل دسترسی هستند. این سیستم به دلیل اجزای مختلفش برای انتقال نیرو کاربرد بسیار ویژه ای دارد. در این سیستم عملگر از اجزای زیرا استفاده می‌شود:

  • استفاده از پمپ هیدرولیکی برای ایجاد جریان در سیستم
  • به کار بردن شیر هیدرولیکی برای کنترل بر جریان و جهت حرکت مایعات در سیستم
  • کاربرد انباره های هیدرولیکی یا آکومولاتور
  • استفاده از فیلتراسیون
  • به کار بردن روغن و مخازن هیدرولیکی
ادامه مطلب   هیدرولیک چیست و چه کاربردی در صنعت دارد؟

با توجه به اجزای این سیستم به کاربرد هیدرولیک در صنعت بیشتر پی خواهیم برد و با این قطعات بیشتر آشنا خواهیم شد. برخی اجزا مانند آب بندها، شلنگ های هیدرولیکی و موتور نیز کاربرد بسیار گسترده ای در این نوع سیستم دارد.

عیب یابی سیستم هیدرولیکی در صنایع مختلف

برای آشنایی با مشکلات یک سیستم هیدرولیکی باید با عیب یابی آن نیز آشنا شویم و این کار برای کسانی که با این سیستم سر و کار دارند بسیار ضروری است. این نوع عیب یابی باید با توجه به نکات زیر انجام شود:

  • آگاهی از روش‌های تعمیر و نگهداری سیستم هیدرولیکی
  • آشنایی با مراحل عیب یابی
  • انجام بازدید های اولیه از سیستم
  • پی بردن به عوامل کلی مشکلات پیش آمده
  • انجام آزمایشات برای آگاهی از نوع مشکل

به طور کلی با توجه به گسترده بودن کاربرد هیدرولیک در صنعت ، توجه به نحوه ی عیب یابی این نوع سیستم نیز برای کارایی بهتر ماشین آلات صنعتی بسیار ضروری است. به طور حتم در هر سیستمی کارایی و سرعت بالا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، از این رو در این نوع سیستم نیز این موضوع باید مد نظر قرار بگیرد.

استفاده از موتور هیدرولیکی در صنعت

موتور هیدرولیکی (Hydraulic Motors) یکی از اجزای بسیار مهم در سیستم هیدرولیکی است که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربرد هیدرولیک در صنعت موجب شده است که با روند کار این نوع سیستم نیز آشنا شویم. در این جزء مهم عملکرد موتور بر خلاف پمپ است و در آن عملگرها در حال دوران مداوم هستند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solve : *
26 − 5 =