بلاگ

معرفی پرس هیدرولیک و اجزای سازنده دستگاه، کاربردها و انواع

دستگاه پرس هیدرولیک

لوازم خانگی (همانند ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، سینک آشپزخانه و..)، مونتاژ قطعات الکتریکی، صنایع حمل و نقل ریلی، صنایع نفت و گاز همه از مواردی هستند که پرس هیدرولیک در بخشی از فرآیند تولید آن ها نقش دارد. در این مقاله به معرفی پرس هیدرولیک (Hydraulic press) و مکانیزم آن خواهیم پرداخت. علاوه بر این در مورد اجزای سازنده دستگاه پرس هیدرولیک و همچنین کاربردهای مختلفی که در صنایع دارد مفصلا صحبت خواهیم نمود.

 

مکانیزم کارکرد دستگاه پرس هیدرولیک چگونه است؟

معرفی پرس هیدرولیک را بهتر است اینگونه شروع کنیم، مایعات و سیالات در دستگاه ها ی هیدرولیک نقش بسیار محوری و مهمی دارند. سیالات و مایعات موجب می شوند تا تغییراتی که به وسیله دستگاه ایجاد می شود، نسبت به نیروی اعمالی ما بسیار بیشتر می باشد. قانون پاسکال در این دستگاه ها ایجاب می‌کند که اشیای سنگین به راحتی جابجا شوند و یا اشیای بسیار محکم به راحتی فشرده شوند. قانون پاسکال چنین می گوید که تغییر فشار در یک از سیالات موجب می شود تا ان فشار در تمام نقاط آن سیال نیز منتقل شود. همین امر موجب می شود که راندمان دستگاه نسبت به نیرویی که شما وارد می کنید بیشتر باشد.

 

مکانیزم پرس هیدرولیک

معرفی پرس هیدرولیکی با استفاده از قانون پاسکال بدین صورت شکل می گیرد، دو پیستون نباید دارای ارتفاع یکسانی باشند. فشار ناشی از نیروی F بر روی P محاسبه می شود. این میزان باید در هر دو طرف پیستون یکسان باشد. و به رابطه زیر دست پیدا خواهیم کرد.

قانون پاسکال

این رابطه به دلیل وجود سیال یکسان در پیستون شکل می گیرد. و سطح کوچکتر فشار کمتر وارد می شود و در طرف مقابل سطح بزرگتر، نیروی بزرگتر را پس خواهد داد. پرس هیدرولیکی به این صورت کار می‌کند که در صورتی که نیروی کوچک به پیستون کوچک وارد شود، پیستون بزرگ سطح دیگر شروع به حرکت می‌کند. پیرو این حرکت فشار زیادی بر روی قطعه مورد نظر اعمال می شود و قطعه له و یا متراکم می شود.

اجزای تشکیل دهنده دستگاه پرس

دستگاه پرس هیدرولیک

معرفی پرس هیدرولیک و اجزای تشکیل دهنده آن را در ادامه این مقاله بررسی خواهیم کرد، پرس هیدرولیک نیز همانند هر دستگاه دیگری دارای بخش‌های متفاوتی می‌باشد:

ادامه مطلب   بررسی آسیب های ناشی از وجود هوا در سیستم هیدرولیک

فریم دستگاه :

فریم دستگاه که مهم‌ترین عنصر سازنده دستگاه می‌باشد و تمامی قطعات بر روی این قطعه اصلی سوار می‌شوند. دستگاه‌های پرس متفاوت دارای طراحی‌های متفاوتی می‌باشند. این قطعه اغلب از جنس فولاد ساخته شده است و دارای استحکام بسیار بالایی می‌باشد تا بتواند فشار و نیروی بالا را تحمل کند. فریم دستگاه هیدرولیک ممکن است بر اساس کارایی متفاوت باشد.

میز دستگاه پرس هیدرولیک:

معرفی پرس هیدرولیک همچنین با توضیحاتی در خصوص میز این دستگاه نیز صورت می‌گیرد. این میز سخت و مستحکم می‌باشد که با توجه به نوع دستگاه دارای ضخامت متفاوتی می‌باشد. با استفاده از اهرم‌های متفاوت می‌توان موقعیت این میز را تغییر داد.

سیلندر هیدرولیک:

شاید فکر کنید که وجود سیلندر در این بخش شبیه به طراحی اتومبیل می‌باشد ولیکن این بخش تشکیل شده از سیلندری استوانه ای شکل، پیستون، رام، ابزار های درزبندی، ابزارهای آب بندی و … می‌باشد.

سیلندر هیدرولیک یکی از بخش‌های مهم این دستگاه می‌باشد که با تناژ دستگاه در ارتباط می باشد.

ستون :

معرفی پرس هیدرولیک با استفاده از ستون و یا استورک دستگاه که وظیفه آن هدایت و کنترل دستگاه می باشد. استورک با توجه به نوع دستگاه ممکن است طراحی متفاوتی داشته باشد. استورک یا ستون یکی از مهم ترین بخش های این دستگاه می باشد و احتمال شکستن و یا خراب شدن آن بسیار پایین می باشد.

پمپ هیدرولیک:

پمپ هیدرولیک به عنوان مهم ترین بخش دستگاه شناخته می شود و منبع اصلی تولید نیرو و فشار می باشد. دستگاه های متفاوت ممکن است پمپ های متفاوتی داشته باشند و وظیفه اصلی آن ها این است که نیروی کافی حرکت سیال را تامین کنند.

پرس هیدرولیک در چه زمینه هایی کاربرد دارد؟

 دستگاه پرس هیدرولیک تقریبا در تمامی صنایع مختلف کاربرد دارد. از این دستگاه ها در صنایعی مانند تبدیل فلز به ورقه های نازک، نازک کردن شیشه های داغ، ساخت پودر های آرایشی، ساخت قرص های پزشکی و … استفاده می شود. استفاده از این دستگاه ها را به طور کلی در سه دسته بندی ذیل خلاصه می کنند:

  1. حذف چربی کاکائو:
ادامه مطلب   7 تفاوت‌ جک هیدرولیک با جک پنوماتیک

دستگاه های پرس هیدرولیک که در ابعاد کوچک ساخته می شوند برای این منظور مورد استفاده قرار می گیرند. هنگامی که می خواهند دانه های کاکائو را مورد پردازش قرار دهند از این دستگاه استفاده می کنند. مایع مخصوص شکلات توسط این دستگاه تولید می شود و این مایع برای تولید پودر کاکائو مورد استفاده قرار می گیرد.

  1. برای اوراق کردن اتومبیل:

دستگاه پرس هیدرولیک همچنین برای خرد کردن و یا اوراقی ساختن اتومبیل ها مورد استفاده قرار می گیرد. پرس هیدرولیک در واقع اصلی ترین دستگاه خرد کننده ماشین ها می باشد. در این فرایند موتور هیدرولیکی فشار بالایی را به فلز ماشین وارد می کند.

  1. برای ساخت چاقو:

دستگاه پرس هیدرولیکی همچنین برای ساخت چاقو، شمشیر و یا فولاد مسطح مورد استفاده قرار می گیرد.

دقت داشته باشید که زمینه استفاده از  دستگاه های پرس بسیار متفاوت می‌باشد و این 3 تنها بخشی از کاربرد این دستگاه ها می باشند.

 

معرفی انواع دستگاه های پرس هیدرولیک

دستگاه های پرس هیدرولیک انواع متفاوتی دارند که در ادامه به معرفی هر یک از آن ها خواهیم پرداخت، این دستگاه ها بر اساس نیاز افراد در صنایع مختلف تقسیم بندی می شوند:

 پرس هیدرولیک آربو:

دستگاه پرس هیدرولیک آربو هنگامی مورد استفاده قرار می گیرد که کار مربوط به آن ها بسیار سخت و سنگین نباشد. این دستگاه ها فشار زیادی را بر روی محصولات ایجاد نمی کنند. از این دستگاه برای سوراخ کردن فلزات، مهر زدن، نشان زدن و یا صاف کردن فلزات استفاده می شود.

 هیدرولیک پرس لمینت:

این نوع پرس هیدرولیکی به صورت خودکار، عمل می کند و دارای دو دهنه می باشد که یکی از آن ها برای گرمایش و دیگری برای سرمایش مورد استفاده قرار می گیرد. با این نوع از پرس ها می توان پلیمر ها را ورقه ای کرد.

ادامه مطلب   روش های راه‌ اندازی یونیت هیدرولیک

 پرس هیدرولیک سی فریم:

این دستگاه ها به نحوی ساخته شده اند که کارگران بتوانند با آن ها به راحتی کار کنند و فقط دارای یک برنامه پرس کاری می باشند. این دستگاه ها برای صاف کردن، مونتاژ کردن و ترسیم کردن قطعات به کار برده می شوند. در این دستگاه ها از پایه های چرخ دار و فشارسنج استفاده می شود.

 پرس هیدرولیک پنوماتیک:

پرس پنوماتیک یکی از اصلی ترین و پرکاربردترین پرس های موجود در بازار می باشد که در صنایع مختلف استفاده می شود.  این دستگاه ها پرس را به سریع ترین شیوه ممکن انجام می دهند ولی نمی توانند فشار بالایی ایجاد کنند. این سیستم پرس بیشتر در ترمز هواپیما و ماشین مورد استفاده قرار می گیرد. این سری پرس ها به یک اپراتور تمام وقت احتیاج دارند.

پرس پاور، پرس مونتاژ،پرس اچ فریم و … از انواع دیگر پرس های  موجود در بازار می باشند.

تقسیم بندی انواع ماشین های پرس هیدرولیک

پرس های هیدرولیک بر اساس انواع کارکرد هایی که دارند تقسیم بندی می شوند که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت:

تقسیم بندی بر اساس ساختار:

  • پرس تک ستونه
  • پرس دو ستونه
  • پرس چهار ستونه
  • پرس عمودی
  • پرس افقی
  • پرس یونیورسال

تقسیم بندی بر اساس کاربرد

  • پانچ
  • پودر کردن
  • کشش
  • فرم دهی
  • خم کاری
  • اکستروژن
  • پرس کاری

و تقسیم بندی بر اساس تناژ که طبق تناژ های متفاوت انجام می شود. 

پرس دو ستونه چیست؟

پرس دو ستونه که در بالا به آن اشاره کردیم. یکی از انواع چرس ها می باشد که برای خم کاری و شکل دادن به قطعات مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.از این دسته پرس ها همچنین برای پانچ، مهر زنی و کشش نرم نیز استفاده می شود. این دسته پرس ها دارای کاربری راحت، طول عمر بالا و نگهداری آسان هستند. پرس های دو ستونه به دو صورت پرس دو ستونه روغنی و پرس دو ستونه آبی موجود می باشد.

بازگشت به لیست

2 دیدگاه در “معرفی پرس هیدرولیک و اجزای سازنده دستگاه، کاربردها و انواع

  1. mostafa hamidnia گفت:

    سلام-وقتتون بخیر
    شما پمپ و ادوات هیدرولیک را وارد می کنین

  2. mostafa hamidnia گفت:

    سلام
    وارد کننده هستین یا تولید کننده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solve : *
28 − 4 =