بلاگ

علت خرابی پمپ هیدرولیک چیست؟

علت خرابی پمپ هیدرولیک چیست؟

پمپ هیدرولیک یکی از اجزای فرمان هیدرولیک است. این بخش از فرمان، وظیفه مهمی برعهده دارد؛ بنابراین باید همیشه در صحت و سلامت کامل باشد. بدون وجود این پمپ، فرمان به آسانی نمی‌چرخد و رانندگی دشوار می‌شود. هرچه این بخش از فرمان هیدرولیک کیفیت بالایی داشته باشد اما به دلایل گوناگون دچار آسیب می‌شود. دلایل خرابی پمپ هیدرولیک شامل موارد مختلفی هستند که در این مطلب از سایت نیوان سعی داریم آن‌ها را شرح دهیم. با ما همراه باشید.

معرفی پمپ هیدرولیک

پمپ هیدرولیک برای رانندگی راحت تر به کار می‌رود. از زمانی که فرمان‌های هیدرولیک وارد بازار شدند رانندگی در راه‌های سخت، کار آسانی شد. هر بار که فرمان چرخیده می‌شود این پمپ، روغن را به قسمت هیدرولیک می‌فرستد و فرمان به‌راحتی می‌چرخد. در صورتی که پمپ هیدرولیک دچار مشکل شود باید سریعا آن را برطرف کرد زیرا به قسمت‌های دیگر هم آسیب زیادی وارد می‌شود.

” برای خرید انواع تجهیزات هیدرولیک کلیک کنید “

انواع پمپ هیدرولیک مورد استفاده در خودروها

در خودروها از انواع پمپ هیدرولیک استفاده می‌شود. یکی از پمپ‌های هیدرولیک با نام پمپ دنده خارجی هیدرولیک شناخته می‌شود. این پمپ دورانی هیدرولیک با چرخش دنده‌ها، فرایند پمپ کردن روغن را انجام داده و باعث آسان شدن رانندگی می‌شود. پمپ دنده خارجی هیدرولیک از دو عدد چرخ‌دنده در کنار یکدیگر تشکیل شده که یک ورودی و خروجی نیز در کنار آنها وجود دارد.

یکی از چرخ دنده‌های آن متحرک و دیگری محرک است. چرخ دنده محرک در ارتباط با تسمه بوده و با چرخش تسمه حرکت می‌کند. این چرخ دنده با حرکت خود باعث حرکت چرخ دنده دیگری نیز می‌شود. حرکت این چرخ دنده‌ها باعث نیروی مکش می‌شود و روغن از مخزن مکیده شده و وارد روتر می‌شود. روغن به فضای میان چرخ دنده‌ها و دندانه‌های آنها ارسال شده و فشار زیاد روغن باعث می‌شود که فرمان‌پذیری راحت‌تر شود.

یکی دیگر از انواع پمپ‌های هیدرولیک پمپ پره‌ای نام دارد. در این پمپ چرخ دنده‌ای وجود نداشته و پره‌ها روی بدنه روتر قرار می‌گیرد. این پره‌ها نقش دندانه‌ها و چرخ دنده‌ها را در این پمپ هیدرولیک بازی می‌کنند. در پمپ پره‌ای روتر به عنوان بخش متحرک شناخته می‌شود که توسط محوری که به تسمه متصل است حرکت می‌کند.

حرکت روتر باعث حرکت پره‌ها شده و حرکت پره‌ها هم باعث فشار و پمپ کردن روغن می‌شود. پمپ پیستونی یکی دیگر از انواع پمپ‌های هیدرولیک است. این پمپ بیشتر در خودروهای پیشرفته و مسابقه‌ای به کار می‌رود. در این پمپ‌ها تعداد زیادی سیلندر و پیستون وجود داشته که فرایند مکش و پمپ روغن از طریق حرکت پیستون‌ها داخل سیلندرها انجام می‌شود.

ادامه مطلب   معرفی شیر کارتریجی در سیستم هیدرولیک

” برای خرید جک هیدرولیک وارد شوید “

انواع پمپ هیدرولیک

علائم و عوامل خرابی پمپ هیدرولیک فرمان

در سیستم فرمان هیدرولیک عوامل مختلفی به وجود می‌آید که باعث خراب شدن پمپ هیدرولیک می‌شوند. علائم و عوامل خرابی پمپ هیدرولیک شامل موارد زیر هستند:

روغن‌ریزی در سیستم هیدرولیک

در صورتی که روغن‌ریزی در سیستم هیدرولیک به وجود آید، پمپ هیدرولیک سریعاً دچار مشکل می‌شود. روغن‌ریزی باعث کاهش حجم روغن مخزن و صدمه رسیدن به سیستم هیدرولیک و پمپ آن خواهد شد.

کاهش سطح روغن هیدرولیک فرمان

یکی دیگر از دلایل خراب شدن پمپ هیدرولیک کاهش سطح روغن آن است. در صورتی که روغن درون هیدرولیک خودرو کاهش پیدا کند و یا نشتی داشته باشد، پمپ هیدرولیک به سرعت دچار آسیب می‌شود.

” برای اطلاع از قیمت یونیت هیدرولیک کلیک کنید “

کاهش سطح روغن هیدرولیک فرمان

کند یا سفت شدن فرمان ماشین

یکی از علائم خراب شدن پمپ هیدرولیک، سفت بودن فرمان پس از روشن کردن خودرو است. در حالت عادی پس از روشن شدن ماشین، سیستم هیدرولیک باید به خوبی کار کرده و فرمان به راحتی بچرخد. اگر پس از روشن شدن خودرو متوجه سفت بودن فرمان شدید بدانید که پمپ هیدرولیک آن دچار مشکل شده است.

صدای اضافه هنگام چرخش فرمان

یکی دیگر از علائم که شما را متوجه خراب شدن پمپ هیدرولیک می‌کند، صدای چرخش فرمان است .در هنگام چرخیدن فرمان شما نباید هیچ صدایی را بشنوید. صدا دادن پمپ هیدرولیک به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود که از آن می‌توان به عدم تناسب فیلتر روغن با سایز مکش پمپ اشاره کرد. از دلایل دیگر می‌توان به کثیف بودن فیلتر، آب بندی اشتباه خط مکش پمپ، آب‌بندی اشتباه بین شیر و اتصالات مخزن و متناسب نبودن سایز قطر شلنگ از قسمت مخزن اشاره کرد. به دلیل سردی بسیار زیاد روغن هیدرولیک، بالا بودن ویسکوزیته روغن، خرابی کاسه نمد و عدم استاندارد بودن تانک روغن هیدرولیک هم این مشکل ایجاد می‌شود.

ادامه مطلب   دلایل عمر کوتاه پمپ های هیدرولیک چیست؟

روغن هیدرولیک نامرغوب

یکی از دلایل خراب شدن پمپ هیدرولیک استفاده از روغن هیدرولیک نامرغوب است. روغن‌ها با کیفیت‌های متفاوتی تولید می‌شوند که باید برای قسمت هیدرولیک خودرو، حتماً از یک روغن با کیفیت استفاده شود. روغن‌های بی‌کیفیت باعث خراب شدن شیر هیدرولیک و پمپ آن می‌شود.

برای اطلاع بیشتر در مورد روغن هیدرولیک مرغوب می توانید مقالهمعرفی استانداردهای روغن هیدرولیکرا مطالعه نمائید.

استفاده از لاستیک و رینگ نامناسب

استفاده از لاستیک و رینگ نامناسب و ارزان هم باعث فشار زیاد به فرمان خودرو و سیستم هیدرولیک می‌شود. این فشار سریعاً باعث خراب شدن پمپ هیدرولیک خواهد شد.

استفاده از قطعات نامرغوب در سیستم هیدرولیک

تمامی قطعاتی که در سیستم هیدرولیک به کار می‌روند باید کیفیت بالایی داشته باشند. در صورتی که یکی از قطعات سیستم هیدرولیک کیفیت پایینی داشته باشد باعث خراب شدن پمپ هیدرولیک و اختلال در عملکرد آن خواهد شد.

بیش از اندازه داغ شدن روغن هیدرولیک

دمای استاندارد روغن هیدرولیک ۸۲ درجه است. بهترین دما در این سیستم ۷۰ درجه است و نباید بیشتر از این مقدار افزایش پیدا کند. دمای بیش از حد باعث آسیب جدی به پمپ هیدرولیک خواهد شد.

ورود هوا به سیستم هیدرولیک

ورود هوا به سیستم هیدرولیک هم باعث آسیب جدی به پمپ آن می‌شود. هوا ممکن است به دلایل مختلف وارد سیستم هیدرولیک شود. مسیر ورودی پمپ اتصالات، سیستم لوله کشی و حرکت بالای سیال باعث وارد شدن هوا به سیستم هیدرولیک می‌شود. زمانی که هوا وارد سیستم هیدرولیک می‌شود باید هواگیری شود. نحوه هواگیری پمپ هیدرولیک صنعتی سخت‌تر از هواگیری پمپ‌های خودرو است.

ورود هوا به سیستم هیدرولیک

سیستم فرمان هیدرولیک چگونه کار می‌کند؟

در سیستم فرمان هیدرولیک یک پمپ وجود دارد که برای تامین نیروی لازم جهت چرخیدن چرخ‌ها به‌کار می‌رود. این پمپ از پره‌هایی برگشت‌پذیر تشکیل شده‌که در یک محفظه بیضی‌ شکل می‌چرخند. قسمت داخلی پمپ هیدرولیک «روتور» نام دارد که پره‌های چرخنده درون آن قرار دارند. نیروی لازم خودرو از طریق چرخش موتور خودرو برای چرخش پره‌ها  تأمین می‌شود. این نیرو به وسیله یک تسمه به پمپ هیدرولیک خودرو منتقل می‌شود.

تسمه فرمان هیدرولیک در خودروهای متفاوت چندین پمپ و قطعه مختلف را به چرخش درمی‌آورد. این قطعات شامل پمپ هیدرولیک، واترپمپ و دینام خودرو هستند. زمانی که پمپ هیدرولیک در حال دوران است روغن با فشار زیاد از لوله‌های ورودی پمپ به سمت خروجی منتقل می‌شوند. این نیرو باعث باز و بسته کردن مجرهای عبور روغن می‌شود.

ادامه مطلب   نحوه محاسبه لیتراژ پمپ هیدرولیک

در این حالت روغن از مجراها وارد سیلندر شده و روغن به حرکت درمی‌آید. در این حالت فشار وارد شده به مدار روغن در سیستم هیدرولیک، تامین کننده فرمان دادن به چرخ‌ها است. سیستم هیدرولیک باعث روان شدن فرمان‌پذیری چرخ‌ها و آسان شدن رانندگی می‌شود.

 

در صورت خراب شدن پمپ هیدرولیک چه کنیم؟

در صورتی که پمپ هیدرولیک سیستم هیدرولیک خودروی شما دچار مشکل شود باید به فکر تعویض آن باشید. برای خرید پمپ هیدرولیک خودرو باید به نکات مختلف توجه داشته باشید تا بتوانید این محصول را با کیفیت بالا خریداری کنید. برندهای مختلفی در بازار وجود دارند که همه آنها از صحت عملکرد بالا برخوردار نیستند.

در هنگام خرید پمپ هیدرولیک به برند و هولوگرام آن توجه زیادی داشته باشید تا از استانداردهای لازم برای تولید این محصول استفاده شده باشد. انتخاب یک فروشگاه معتبر برای خرید شما اهمیت زیادی دارد تا بتوانید با صرف هزینه مناسب یک محصول با کیفیت را در اختیار داشته باشید. از نکات مهم دیگر برای خرید پمپ هیدرولیک می‌توان به روش خرید هم اشاره کرد.

این روزها با استفاده از روش غیر حضوری به راحتی می‌توانید انواع پمپ هیدرولیک مرغوب را خریداری کرده و برای خودروی خود استفاده کنید. قیمت پمپ‌های هیدرولیک هم وابسته به عوامل مختلفی است. از این عوامل می‌توان به برند، کیفیت محصول، مواد اولیه در تولید و فروشگاه موردنظر شما اشاره کرد.

سخن پایانی

همانطور که در این مطلب توضیح دادیم دلایل خرابی پمپ هیدرولیک خودرو تنوع زیادی دارند. در صورتی که قطعات مختلف سیستم هیدرولیک خودرو به خوبی کار کنند، رانندگی بسیار آسان می‌شود و می‌توانید مسافت‌های طولانی را با یک فرمان‌پذیری ساده طی کنید. اگر پمپ هیدرولیک در این سیستم دچار آسیب شود باید سریعاً نسبت به تعویض آن اقدام کنید تا به قسمت‌های دیگر آسیبی وارد نکند. شما در صورت مشاهده هرگونه از علائم خراب شدن پمپ هیدرولیک باید به یک تعمیرکار ماهر و متخصص مراجعه کنید. در صورتی که نیاز به اطلاعات بیشتری در این زمینه دارید با ما تماس بگیرید. مجموعه نیوان اطلاعات کاملی در اختیار شما قرار خواهد داد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solve : *
20 − 17 =