بلاگ

بررسی آسیب های ناشی از وجود هوا در سیستم هیدرولیک

علل وجود هوا در سیستم هیدرولیک

بسیاری مواقع شاهد ایجاد مشکل در سیستم هیدرولیک خودرو هستیم که این مشکلات می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشند؛ یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین آن ها ورود هوا به سیستم هیدرولیک است که می‌تواند مشکلات و خسارات مختلفی را به وجود بیاورد. یونیت هیدرولیک دارای منافذ زیادی است و ممکن است هنگام مکش روغن داخل پمپ هیدرولیک، مقداری هوا نیز وارد آن شود و مشکلات فراوانی را به وجود بیاورد. از اصلی‌ترین آسیب‌هایی که وارد شدن هوا داخل سیستم هیدرولیک ایجاد می‌کند، می‌توانیم آسیب به سیستم فیلترینگ، آسیب به شیرآلات و پمپ‌ها، اکسید شدن روغن‌ها و… را نام ببریم. در ادامه مطلب از نیوان صنعت، اقدام به بررسی‌ آسیب ناشی از وجود هوا در سیستم هیدرولیک می‌کنیم.

علائم آسیب به سیستم هیدرولیک به دلیل وجود هوا

یکسری علائم مهم در رابطه با آسیب به سیستم هیدرولیک پس از ورود هوا در آن وجود دارد که اگر شما آنها را بدانید، می‌توانید به موقع برای رفع آنها اقدام کرده و از ایجاد خسارات و مشکلات جدی برای اتومبیل خود جلوگیری کنید؛ این علائم عبارت است از:

  1. سیال‌های موجود در دستگاه کف می‌کند.
  2. باعث ایجاد حرکات غیر طبیعی در عملگرها می‌شود.
  3. صداهای غیر طبیعی در سیستم هیدرولیک به وجود می‌آید.
  4. در طولانی مدت باعث از بین رفتن آب بندها شده که این مشکل روی تجهیزات مدار هیدرولیک نیز تاثیر منفی می‌گذارد.
  5. سبب ایجاد صداهای شدید و آزاردهنده می‌شود.
  6. میزان حرارت داخل سیستم هیدرولیک را تا حد زیادی افزایش داده و سبب آسیب به این تجهیزات می‌شود.
  7. راندمان سیستم هیدرولیک را کاهش می‌دهد.
  8. سبب ایجاد نشتی در شیرها و پمپ‌ها شده و روی مکانیسم عملکرد آنها تاثیر می‌گذارد.
ادامه مطلب   انواع شیر برقی هیدرولیکی و کاربرد هر کدام

قیمت یونیت هیدرولیک

هوا در سیستم هیدرولیک

وجود هوا در سیستم هیدرولیک سبب آسیب به کدام پمپ‌ها می‌شود؟

به طور کلی در سیستم هیدرولیک 3 نوع پمپ به کار رفته است که ورود هوا می‌تواند تاثیرات منفی مختلفی روی آنها بگذارد و شما باید از تمام تاثیرات آن آگاه باشید؛ در ادامه تاثیرات مختلف ورود هوا به سیستم هیدرولیک روی هر کدام از پمپ‌ها را بررسی می‌کنیم:

● پمپ‌های پره‌ای

پمپ‌های پره‌ای که با نام پمپ کارتریجی نیز شناخته می‌شود درون قسمتی به نام روتر قرار دارد. این پره‌ها دارای سرعت بسیار زیادی بوده و با سرعت بالای خود روغن هیدرولیک را درون دستگاه حرکت می‌دهند. هنگامی که جریان هوا به پمپ‌های پره‌ای وارد شود سبب آسیب به تیغه‌ها، گشاد شدن قطعات پمپ، ایجاد صداهای بلند و در نهایت عدم کارکرد صحیح پمپ می‌شود.

● پمپ‌های دنده‌ای

پمپ‌های دنده‌ای معمولاً شامل یک یا دو عدد دنده هستند که روغن یا دیگر سیالات از داخل این پمپ‌ها به قسمت دیگر پمپ‌ حرکت می‌کند. هنگامی که جریان هوا به داخل پمپ دنده‌ای نفوذ کرد سبب خرابی و خوردگی پوسته پمپ و دنده‌ها می‌شود. در این شرایط فشار پمپ کاهش یافته و صدای زیادی نیز ایجاد می‌شود؛ علاوه بر این، روی کارکرد و راندمان کلی سیستم هیدرولیکی نیز تاثیر گذاشته و آن را تا مقدار قابل توجهی کاهش می‌دهد.

ادامه مطلب   پدیده کاویتاسیون در پمپ ها چیست؟

قیمت پمپ دنده ای

● پمپ‌های پیستونی

یکی از مهمترین خسارات از ورود هوا به داخل سیستم هیدرولیک، تاثیرات منفی فراوان روی پمپ پیستونی است. هنگامی که هوا به پمپ پیستونی وارد می‌شود، مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند. در این شرایط سیلندر پیستون و برنجی دچار آسیب شده و بسیاری از قسمت‌های پمپ تغییر اندازه داده و گشاد می‌شوند. این مشکلات در صورتی که در همان مراحل ابتدایی رفع نشوند ممکن است سبب از کار افتادن سیستم هیدرولیک شوند به طوری که گاهی مواقع نیاز به تعویض کلی پمپ‌ها است.

هوا در سیستم هیدرولیک صنعتی

چگونگی خارج کردن هوا از سیستم هیدرولیک

موضوع مهمی که برای حفظ سلامت سیستم هیدرولیک باید در نظر گرفته شود خارج کردن هوا به طور صحیح از این دستگاه است. جهت هواگیری از سیستم‌های هیدرولیکی، به ابزاری به نام وکیوم احتیاج است. این وسیله به گونه‌ای ساخته شده است که می‌تواند به خوبی تمامی هواهای اضافه داخل این وسیله را خارج کند. در نظر داشته باشید برای اینکه مشکلی مانند خسارات مالی یا حتی جانی ایجاد نشود در ابتدا باید سیستم هیدرولیک توسط یک کارشناس بررسی شده و پس از اینکه از ورود هوا به داخل این وسیله مطمئن شدیم می‌توانیم با کمک فردی با تجربه و با رعایت نکات ایمنی، اقدام به هواگیری از سیستم هیدرولیکی کنیم.

ادامه مطلب   معرفی استانداردهای روغن هیدرولیک

قیمت جک هیدرولیک صنعتی

هزینه تعمیر سیستم هیدرولیک به دلیل ورود هوا به داخل آن

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، در نظر گرفتن هزینه‌های تعمیر سیستم هیدرولیک هنگام ورود هوا به داخل آن است. در صورتی که در همان مراحل ابتدایی ورود هوا اقدام به تعمیر آن کنید هزینه‌های کلی برای شما بسیار کم تمام می‌شوند؛ ولی اگر اهمیتی به تعمیر به موقع آن ندهید، ممکن است هوا به قسمت‌های مختلف پمپ‌ها و پره‌ها نفوذ کرده و روی کارکرد تمامی آنها اختلال ایجاد کند، به طوری که شما مجبور باشید قسمتی از پمپ را تعویض کنید. در این موقع هزینه‌ها برای شما افزایش زیادی دارند؛ پس در این شرایط به موقع اقدام کرده و از یک فرد با تجربه و متخصص بخواهید برای بررسی و تعمیر سیستم هیدرولیک شما اقدام کند.

سخن پایانی

هنگامی که هوای اضافه وارد سیستم هیدرولیک می‌شود سبب کاهش سرعت این وسیله شده و می‌تواند مشکلات و خسارات مختلفی را به وجود بیاورد. علاوه بر این، وجود هوای اضافه در سیستم باعث از بین رفتن و کاهش کیفیت روغن می‌شود که این موضوع تاثیرات منفی زیادی روی کارکرد سیستم و ایجاد هزینه‌های گزاف دارد. در این مواقع اولین کاری که باید انجام داد خارج کردن هوا از سیستم هیدرولیک به روش صحیح و اصولی است تا کیفیت روغن افزایش پیدا کرده و راندمان و کارایی سیستم نیز بالا رود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solve : *
25 − 20 =