بلاگ

هنگام استفاده از یونیت هیدرولیک به چه نکاتی ایمنی توجه کنیم؟

نکات ایمنی استفاده از یونیت هیدرولیک

کار با دستگاه‌های مکانیکی و صنعتی همواره با خطرات مختلفی همراه است. یکی از این تجهیزات پرکاربرد که در بسیاری از سیستم‌ها استفاده می‌شود یونیت هیدرولیک است. از این رو تصمیم داریم نکات ایمنی در استفاده از یونیت هیدرولیک‌ها را مورد بررسی قرار دهیم تا شاهد اتفاقات تلخی مثل سوختگی، بریدگی، تزریق مایع به پوست و… نباشیم. این وسیله که به نام پاورپک نیز معروف است؛ نقش بسزایی در انتقال نیرو دارد و می‌تواند انرژی مکانیکی را به قدرت سیال تحت فشار تبدیل کرده و ارتباطات سخت مکانیکی را کاهش دهد. برای آگاهی از نکات ایمنی کار با یونیت هیدرولیک تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

یونیت هیدرولیک

خطرات ناشی از کار با یونیت هیدرولیک

یونیت هیدرولیک در بسیاری از مشاغل مثل ساخت تجهیزات کشاورزی، ماشین آلات، صنایع هواپیمایی، کشتی‌سازی و … به کار می‌رود. این دستگاه به وسیله‌ی ماده‌ی سیال کار انتقال نیرو را به سهولت انجام داده و به بخش‌های گوناگون یک سیستم قدرت می‌دهد. همچنین قادر است کنترل عملیات‌های از راه دور را نیز میسر نماید. همانطور که گفتیم این وسیله علاوه بر کارایی مفیدی که دارد؛ می‌تواند جان افراد را نیز تهدید کند. در ادامه به خطرات ناشی از کار با سیستم‌های یونیت‌ هیدرولیکی پرداخته‌ایم.

  • یونیت هیدرولیک‌ها برای انجام کار خود باید مایع سیال را تحت فشار زیاد ذخیره کنند (2000 پوند یا بیشتر در هر اینچ مربع). این سیال به شدت داغ و تحت فشار است. حال اگر کارگر بخواهد قطعات را بدون کاهش فشار، باز و تنظیم کند؛ قطعاً با خطراتی نظیر نفوذ مایع هیدرولیک به داخل پوست، سوختگی، بریدگی و خراش مواجه می‌شود. این سوختگی‌ها و تزریق روغن به پوست به قدری جدی هستند که حتی می‌توانند منجر به مرگ فرد شوند. فراموش نکنید حتی اگر موتور هیدرولیک خراب است یا پمپ آن خاموش باشد باز هم سیستم تحت فشار قرار دارد؛ بنابراین پیش از شروع کار حتماً فشار آن را پایین بیاورید.
  • نشت سوراخ شیلنگ‌ها از دیگر خطرات رایج کار با یونیت هیدرولیک است. پیدا کردن این نشتی بسیار خطرناک است. هنگامی که فرد به دنبال منشأ نشتی می‌گردد و به آن می‌رسد ممکن است متوجه تزریق روغن به داخل پوست نشده و بر اثر همین اتفاق دچار حوادثی مثل مسمومیت، عفونت دست و… شود. همچنین گاهی روغن ریخته شده نیز باعث آتش سوزی می‌شود.
  • یکی دیگر از آسیب‌های کار با یونیت هیدرولیک، اتصال نامناسب قطعات سیستم‌های هیدرولیکی فشار قوی به فشار کم است. پمپ‌هایی که فشار قوی دارند نباید به سیستم‌های فشار پایین متصل شوند؛ زیرا این کار باعث پارگی شیلنگ یا اتصال آن می‌شود. برای جلوگیری از خطرات ناشی از این کار باید یونیت هیدرولیک دارای دریچه‌های تسکین فشار باشد.
ادامه مطلب   8 مرحله راه اندازی جک هیدرولیک

خرید جک هیدرولیک صنعتی

ایمنی دستگاه یونیت هیدرولیک

نکات ایمنی کار با یونیت هیدرولیک

برای اینکه بتوانید به صورت صحیح و اصولی از دستگاه‌های یونیت هیدرولیکی استفاده نمایید بهتر است نکات زیر را مطالعه کنید.

  • به صورت دوره‌ای و مرتب شیلنگ‌ها را با ابزار مخصوص این کار بررسی کنید و در صورت نشتی و فرسودگی سریعاً به آن رسیدگی کنید.
  • برای جلوگیری از زنگ‌زدگی میله‌های سیلندر آن‌ها را با محافظ مخصوص بپوشانید.
  • هنگام سفارش یونیت هیدرولیک حتماً به استاندارد قطعات و اجزای آن دقت داشته باشید.
  • شیلنگ یونیت هیدرولیک باید عایق بوده و با فاکتورهایی مثل نوسانات فشار سیستم، جریان سیال، دمای محیط و… سازگار باشد.
  • بین لوله‌های یونیت هیدرولیک باید فاصله‌ی صحیح لحاظ شود.

کلام آخر

یونیت هیدرولیک به عنوان یک قطعه‌ی مهم در سیستم کاربرد فراوانی دارد و کار با آن نیز نیازمند رعایت اصول ایمنی است. با توجه به اینکه این دستگاه، ماده سیال بسیار داغ و تحت فشاری دارد طبیعی است که کار با آن نیز با مخاطراتی همراه باشد. برای جلوگیری از چنین حوادثی حتماً به صورت دوره‌ای یونیت هیدرولیک را با ابزار مخصوص بررسی کنید تا اگر نشتی یا مشکلی در آن بود مشخص شود. شرکت تولید تجهیزات هیدرولیک نیوان از سال 1390 توانسته با ارائه‌ی خدمات و محصولات کاملاً ایمن همواره رضایت مشتریان خود را جلب نماید. اگر به دنبال خرید قطعات یونیت هیدرولیک هستید پیشنهاد می‌کنیم از طریق همین سایت اقدام نمایید و تنوع و کیفیت محصولات ما را مشاهده کنید تا یک محصول ایمن و مطمئن بگیرید.

ادامه مطلب   معرفی شیر کارتریجی در سیستم هیدرولیک

سوالات متداول

  1. هنگام کار با دستگاه‌های یونیت هیدرولیک باید به چه نکات ایمنی توجه کنیم؟ بررسی شیلنگ‌ها، نشت روغن، استاندارد بودن قطعات یونیت هیدرولیک، اتصال مناسب
  2. سیستم‌های یونیت هیدرولیکی چه خطراتی می‌توانند برای ما داشته باشند؟ سوختگی، بریدگی، تزریق مایع به داخل پوست و مسمومیت ناشی از آن
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solve : *
3 + 16 =