بلاگ

عیب یابی سیستم هیدرولیک چگونه است؟

به علت ایجاد علائم مشابه، عیب یابی سیستم هیدرولیک کار بسیار تخصصی است و نیاز به آموزش دارد. عدم حرکت سیلندر هیدرولیک، افت فشار، کاهش قدرت سیلندر یا افزایش صدا در پمپ از مشکلات بسیار رایج در سیستم هیدرولیک می‌باشد. این مشکلات بیشتر در برخی از سیستم ها مانند بیل مکانیکی بیشتر رخ می‌دهد و موجب کند شدن، پایین نیامدن جک و یا خرابی سیستم هیدرولیکی بیل مکانیکی می ‌شود. البته در صنایع مختلف ممکن است مشکلات مختلفی برای سیستم ایجاد شود که باید به صورت تخصصی عیب یابی شوند. قبل از آشنایی با عیب های مختلف در دستگاه های هیدرولیکی، باید با اجزای آن آشنا باشید:

  • موتور هیدرولیکی
  • پمپ
  • شیرآلات
  • سیلندر
  • فیلتر، شیر فشار شکن
  • شیر کنترل

تمامی این اجزا ممکن است در روند کار خود با اختلال روبرو شوند و این موضوع روی کار کلی سیستم تاثیر خواهد داشت. برای سرویس اغلب از تکنسین با تجربه برای عیب یابی استفاده می‌شود و تمامی اجزا مورد بررسی قرار می‌گیرند.

سیستم هیدرولیک

شركت هیدرولیک نیوان در سال 1390 با راه اندازی خط تولید قطعات هیدرولیک و با هدف تشکیل مجموعه ای جهت تولید و تامین ادوات و تجهیزات هیدرولیک آغاز به کار نمود. جک هیدرولیک و یونیت هیدرولیک از محصولات این شرکت رت میتوانید ببینید و کامل راجب آن مطالعه فرمایید.

مراحل عیب یابی اجزای سیستم هیدرولیک چه هستند؟

همانطور که گفته شد در سیستم هیدرولیکی اجزای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند که هر کدام ممکن است در جریان انتقال قدرت، دچار مشکل شوند. این سیستم در صنایع مختلف قابل استفاده است و هر سیستمی راه حل های مخصوص به خود را دارد. برای عیب یابی سیستم هیدرولیک باید با توجه به نوع مشکل، اجزای مورد نظر به طور کامل بررسی شوند.

بررسی صافی یا فیلتر در عیب یابی سیستم هیدرولیک

به دلیل بروز پدیده ی کاویتاسیون در سیستم هیدرولیک، اولین چیزی که باید توسط تکنسین بررسی شود، فیلتر است. این صافی به عنوان مکش پمپ در این سیستم فعالیت دارد و در صورت بروز این پدیده، مجرای آن دچار انسداد خواهند شد و در نتیجه موجب مکش در فیلتر خواهد شد. بروز این مشکل ارتباطی به نو یا کهنه بودن صافی ندارد و ممکن است در هر نوع سیستمی بروز کند. به طور کلی عیب یابی سیستم هیدرولیک به دلیل وجود اجزای مختلف امری دشوار است و ممکن است برای بررسی این اجزا زمان زیادی نیاز باشد.

ادامه مطلب   معرفی استانداردهای روغن هیدرولیک

اما در چه صورت برای بررسی عیب سیستم به سراغ فیلتر خواهیم رفت؟ معمولا در صورت ایجاد صدا یا کاهش میزان سرعت و فشار در پمپ، مشکل در فیلتر است و اغلب نیز علت ایجاد آن پدیده کاویتاسیون است. در صورتی که اپراتور توجهی به روند کار سیستم نداشته باشد و نسبت به سرویس آن اقدام نکند، این نوع مشکلات در آینده ای نه چندان دور بروز خواهند کرد. در این راستا باید صافی درب مخزن نیز به صورت مستمر چک شود و در صورت وجود خرابی یا مشکل تعویض شود.

فیلتر سیستم هیدرولیک

بررسی پمپ و فشار شکن در یافتن مشکل سیستم هیدرولیک

معمولا در صورت بروز ایراد در روند کار سیستم هیدرولیک، اولین اجزایی که مورد بررسی قرار می‌گیرد، صافی است. اما در صورتی که عیب یابی سیستم هیدرولیک با تعمیر و تعویض فیلتر حل نشد باید پمپ و فشار شکن مورد بررسی قرار بگیرند. در این صورت برای بررسی بیشتر این دو از کل سیستم جدا می‌شوند و خروجی پمپ را مسدود می‌کنند. تکنسین با این روش تنها برخی از اجزا مانند فیلتر و گیج فشار را در سیستم باقی می‌گذارد تا بتواند روند فشارسازی در گیج را کنترل کند.

این کار برای آگاهی از عدم مشکل پمپ و فشار شکن انجام می‌شود، زیرا در صورتی که فشار سیستم مناسب باشد این دو جزء سالم هستند و در این صورت باید به دنبال عیب یابی سایر اجزا در سیستم هیدرولیک باشیم. تکنسین در این روش این دو جزء را به صورت همزمان مورد بررسی قرار داده و در صورتی که مشکلی وجود نداشته باشد باید قطعات به صورت جداگانه نیز تست شوند.

پمپ و فشار شکن سیستم هیدرولیک

بررسی پمپ در سیستم هیدرولیک برای عیب یابی

یکی از اجزای اصلی سیستم هیدرولیک، پمپ است که در صورت بروز مشکل در آن، روند کار کل سیستم مختل خواهد شد. در صورتی که جریان سیال از این جزء خارج نشود، ممکن است مشکل اصلی از آن باید و باید به صورت تخصصی مورد بررسی قرار بگیرد. البته قبل از این تست باید از سالم بودن فشارشکن و صافی مطمئن شوید. یکی از نشانه های خرابی پمپ، پاشیده شدن روغن از طریق پمپ به سایر اجزا است که موجب کثیف شدن قطعات خواهد شد. در واقع این نوع پمپ بسیار فرسوده است و در اسرع وقت باید نسبت به تعویض آن اقدام کرد.

ادامه مطلب   روش های راه‌ اندازی یونیت هیدرولیک

یکی از مشکلاتی که این عیب در کل سیستم ایجاد می‌کند، داغی دمای بدنه پمپ است که از مشکلات رایج در سیستم های هیدرولیک محسوب می‌شود. زیرا در شرایط عادی و در صورت سالم بودن پمپ، دمای بدنه در حد 10 درجه از میزان دمای مخزن ممکن است بیشتر باشد. عیب یابی سیستم هیدرلیک باید با توجه به نوع مشکل انجام شود تا بهترین نتیجه را داشته باشد.

پمپ سیستم هیدرولیک

عیب یابی مشکلات فشار شکن در سیستم هیدرولیک

در صورت بروز مشکل در فشار شکن تنها راه حل، تعویض این قطعه است. این ایراد ممکن است در شیرآلات به کار رفته در آن باشد و برای عیب یابی سیستم هیدرولیک باید این قطعه که دچار مشکل شده است تعویض شود. معمولا نیز به دلیل داشتن یک گلویی در شیرهای فشار شکن، این بخش به وسیله ذرات خارجی ممکن است در اصطلاح مسدود شود و همین موضوع موجب عدم جریان سیال خواهد شد. برای این کار با استفاده از یک تکه سیم یا دمیدن هوای فشرده، مسیر مورد نظر باز خواهد شد.

گاهی نیز باید اسپول دارای حرکت آزاد باشد که ممکن است به علت دلایل مختلف مسیر مورد نظر بسته باشد. تمامی این موارد باید به وسیله متخصص انجام شوند.

عیب یابی سیستم هیدرولیک با حل مشکل سیلندر

با بررسی تمامی اجزای ذکر شده، نوبت به سیلندر می‌رسد و باید این جزء نیز به صورت کامل مورد بررسی قرار بگیرد. زیرا گاهی مشکلات ایجاد شده در سیستم هیدرولیک، به دلیل خرابی سیلندر است. مشکل در پکینگ معیوب سیلندر از دلایل اصلی بروز اختلال در روند کار این سیستم خواهد بود. در هنگام عیب یابی سیستم هیدرولیک باید موارد مهم در ابتدا بررسی شوند و بعد از اطمینان از سالم بودن آن اجزا، به دنبال بررسی اجزایی مانند سیلندر بود.

ادامه مطلب   پدیده کاویتاسیون در پمپ ها چیست؟

برای این کار باید دو انتهای کورس سیلندر را به استفاده از حرکت پیستون تحت فشار قرار داد. در این هنگام با بررسی اتصالات، از نشتی روغن در سمتی که پیستون قرار دارد، مطمئن شد. هر دو سمت به همین شیوه باید بررسی و چک شوند و در قسمت میانی نیز باید همین روش اجرا شود. تنها در صورت بروز نشتی از پورت ها، پکینگ سیلندر دارای مشکل است و باید تعویض شود. گاهی نیز به دلیل بروز خراش روی بدنه یا لوله های سیلندر، عیب های مشابه در سیستم ایجاد خواهد شد.

تست شیر راه دهنده در سیستم هیدرولیکی

آخرین مرحله در تست و بررسی سیستم هیدرولیک، شیرهای راه دهند هستند. برای عیب یابی سیستم هیدرولیک، باید تمامی اجزا از کوچک و بزرگ به ترتیب اولویت بررسی شوند. گاهی در اثر ایجاد سایش در اسپول شیرآلات، فشارسازی در کل سیستم ایجاد نخواهد شد و این موضوع روی روند کار سیستم تاثیر مستقیم خواهد داشت. در نتیجه باید جریان عبور سیال به دقت بررسی و در صورت وجود موانع، مشکل بر طرف گردد.

عیب یابی سیستم هیدرولیک

تاثیر سرویس سیستم هیدرولیک در عیب یابی آن چقدر است؟

طبیعتا هر سیستمی نیازمند سرویس است و در صورتی که در زمان های مشخصی این کار انجام نشود، موجب بروز عیب و مشکلات اساسی خواهد شد. در عیب یابی سیستم هیدرولیک نیز باید به سرویس سالانه این سیستم دقت شود تا شاهد بروز ایرادات در روند انتقال قدرت نباشیم. فرقی ندارد که این سیستم در چه صنعتی مورد استفاده قرار گرفته است، در هر صورت باید کارایی آن صنعت با استفاده از چنین تکنولوژی بیشتر شود و این تنها در گرو بررسی دقیق و عیب یابی آن است.

ممکن است برخی از مشکلات دارای علائم و نشانه های یکسان باشد که در این صورت تکنسین باید زمان بیشتری برای تست قطعات صرف کند. سرعت و قدرت از ویژگی این نوع سیستم است و در صورت ایجاد مشکل در روند کار این دو ویژگی تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. از این رو عیب یابی و سرویس به موقع سیستم های هیدرولیکی باید در اولویت کار صنایع قرار گیرد.

سیستم هیدرولیک

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solve : *
1 + 30 =